Seks
nøkkelprinsipper for kvalitet
1.
Skill tydelig
mellom
idegenerering
og evaluering
2. Test
antagelsene
dine
3. Unngå
vanetenkning
4. Forsøk å se
ting i et nytt
perspektiv
5. Minimer
negativ
tenkning
6. Vis
risikovilje og
aksepter at
det er lov å
gjøre feil
1. Skill
tydelig mellom
idegenerering
og evaluering
Dette
er kanskje
kreativitetens
viktigste
nøkkelprinsipp.
Idegenerering
og evaluering
fungerer som
to motpoler.
Idegenerering
handler om
kreativ
(divergerende)
tenkning; om å
ha vide
grenser og
komme opp med
så mange ideer
som mulig. Det
handler om å
tenke nytt,
annerledes og
«ut av
boksen». Ut av
det vanvittige
dukker kanskje
den geniale
ideen opp.
Evaluering er
derimot
evaluerende
(konvergerende)
tenkning; her
kobler vi inn
realismen og
konsentrerer
oss om målet
vi ønsker å
oppnå, og
starter å
vurdere de
ulike ideene
ut fra gitte
kriterier for
hva som vi
tror vil gi et
godt eller
dårlig
resultat.
Dette kan
enten gjøres
via analytisk/
logisk
tenkning eller
en mer
følelsesmessig
vurdering.
Deretter
selekterer vi
og velger
blant ideene
inntil vi
sitter igjen
med dem vi
selv mener er
best. Barn er
flinke med
kreativ
tenkning
ettersom de
har mye
fantasi og har
lett for å
komme opp med
mange ideer,
men de mangler
ofte
vurderingsevne.
Voksne er
flinkere med
evaluerende
tenkning
ettersom de
(som oftest)
er flinkere
til å vurdere
hva som er
gjennomførbart,
samtidig som
de mangler
barns fantasi.
Dyktige
problemløsere
har forstått
at det er
langt mer
effektivt å
skille disse
to
aktivitetene
når de skal
komme opp med
kreative
ideer. De
konsentrerer
seg først om å
komme opp med
de kreative
ideene, for å
så å evaluere
dem. Den mer
gjennomsnittlige
problemløser
gjør dette på
en mer
sekvensiell
måte: Hans
eller hennes
arbeidsmetode
er ofte ide -
evaluere - ide
- evaluere
osv. Og dermed
blandes
idegenerering
og
evalueringsprosessen.
De fleste
klarer ikke å
forlate en ide
før den er
gjennomanalysert
på alle
tenkelige
måter. Dermed
ender de opp
med et
begrenset
antall ideer
som analyseres
fullstendig
ihjel. Dette
er dessverre
også den
foretrukne og
innarbeidede
arbeidsmetoden
for de fleste
av oss. Og den
fungerer
veldig bra i
mange
tilfeller...
Bare ikke når
vi skal være
kreative og
komme opp med
mange nye gode
ideer! En
annen mindre
ønskelig
spinoff-effekt
av evaluerende
(konvergerende)
tenkning er at
den ofte
skaper et
negativt klima
som gjør at
deltakerne
unnlater å
komme med
kreative
ideer.
Den
beste måten å
starte enhver
idegenereringsprosess
på - både som
enkeltperson
og som gruppe
- er å huske
at alle
kreative ideer
skal frem før
man starter
med
evalueringen.
Utsett dermed
den kritiske
tenkningen til
alle gode
ideer er
kommet på
bordet.
2. Test
antagelsene
dine
Å teste sine egne antagelser er sannsynligvis det nest viktigste prinsippet når det gjelder kreativitet. Vi oppfatter, forstår, og tolker inntrykk som igjen påvirker våre vurderinger av det som skjer rundt oss basert på våre egne subjektive referanserammer. (Mentale forståelsesmodeller – våre tidligere erfaringer - som vi har lagret oppe i vårt eget hode). Forestill deg eksempelvis to personer som ser en vakker rose. Den ene kobler umiddelbart dette inntrykket til kjærlighet og en positiv følelse, mens den andre kobler det til en nylig begravelse og dertil sorg og død. Begge ser det samme, men gjør to vidt forskjellige tolkninger basert på sine subjektive mentale tankemodeller og individuelle tankegods. Vi har også noen godt innarbeidede automatiserte tankemodeller og responser som påvirker hvordan vi tolker nye inntrykk og ideer.
De fleste av oss har nok opplevd å sitte i et møte der gode løsningsforslag eller kreative ideer blir effektivt skutt ned av en eller flere av møtedeltakere før de i det hele tatt har blitt vurdert. Dette kan være ganske så irriterende og ødeleggende på veien mot å finne en god løsning. Dessverre er dette bare en naturlig del av hvordan hjernens funksjon. Medarbeidere som raskt skyter ned en god ide gjør at det som oftest ikke i vond mening. De kobler bare tidligere negative erfaringer til at dette ikke vil lykkes, og sier klart ifra at dette er prøvd før og vil ikke fungere. Gjennom en vanlig arbeidsdag tar vi hundrevis av store og små beslutninger. De skjer ofte automatisert på bakgrunn av våre tidligere erfaringer og generelle holdninger. De er i de fleste tilfeller til stor hjelp og effektiviserer hverdagen vår. Bare ikke når det kommer til kreativitet. Da gjelder det å koble ut denne autopiloten og åpne opp for å se ting i et annerledes lys fra nye innfallsvinkler. Vi må kort og godt trene oss i å teste våre egne innlærte antagelser.
Hvorfor
tolker
enkeltpersoner
ofte nye ideer
som
meningsløse og
ikke
gjennomførbare?
Er det på
bakgrunn av
tidligere
negative
erfaringer? Er
det fordi de
ikke liker
vedkommende
som kommer med
ideen? Eller
fordi de ikke
liker endring?
Dette er
nærmest et
umulig
spørsmål å
svare på når
det gjelder
andre
mennesker, men
du kan starte
med deg selv.
Hva er det som
utløser en
negativ
respons hos
deg hvis noen
kommer med en
ny ide? Vet du
med sikkerhet
at den ikke
vil fungere?
Fortjener den
at du gir den
en sjanse? I
svært mange
tilfeller vil
svaret være
ja! Også i en
gruppesetting
kan det være
til stor hjelp
at du stiller
et åpent
spørsmål om
det er riktig
å skyte ned en
ide før dere i
hele tatt har
vurdert den.
Det kan få
gruppen til å
tenke seg om
og skape et
bedre klima
for
idegenerering.
Som regel vil
du finne flere
andre som er
enige med deg
i at man skal
gi gode ideer
en sjanse, men
som ikke tør
løfte stemmen
fordi en
person med
stor autoritet
eller en
bombastisk
konklusjon har
erklært at
dette ikke vil
fungere.
Så hvordan
tester man
antagelser på
en best mulig
måte? Albert
Einstein hadde
en god
tilnærming:
«Still en
masse spørsmål
omkring et
hvilket som
helst problem
som du
forsøker å
løse. Desto
flere spørsmål
du stiller,
desto bedre
vil du forstå
selve
problemet».
Her er
spørreordene
eller våre
«syv gode
hjelpere»
nyttige. Ved å
bruke
spørreordene
hva, hvem,
hvor, hvilken,
hvorfor,
hvordan og når
- kan vi ha en
åpen
tilnærming til
problemet og
søke
forståelse på
en mer
effektiv måte.
Hvem er
kundene? Hvem
er
konkurrentene?
Hvor kan vi
gjøre
forbedringer?
Hvor skal vi
satse? Still
en masse
spørsmål så
vil du forstå
problemstillingen
bedre. Og
dermed også
oppnå en mer
kreativt
innsikt i
hvordan
forbedringer
kan gjøres.
3. Unngå
vanetenkning
Fold armene dine og tenk etter hvilken arm du har ytterst. Gjør et forsøk på å legge den andre armen ut og kjenn hvor ubekvemt det sannsynligvis føles. Fold hendene dine og se etter hvilken tommel som ligger øverst. Prøv å deretter det samme med den andre tommelen på topp. Det kjennes ikke bra ut. Dette er gode eksempler på vanetenkning. Vi har alle godt innøvde og automatiserte atferds- trekk som hjelper oss til å forenkle en kompleks hverdag. Vi kan ikke tenke på hvilken tommel som skal ligge øverst hver gang vi folder hendene. Det ville gitt oss en ekstremt krevende hverdag. Men i visse situasjoner bør vi utfordre oss selv på vår vanetenkning. Og kreativt arbeide er et slikt område. Det kan være tøft og ubehagelig å utfordre sine egne tankemodeller, men av og til er det eneste farbare vei for å komme videre.
Når man står overfor et problem som skal løses er det helt normalt å tenke på hvordan man har løst lignende situasjoner tidligere. Evnen til å raskt koble på tidligere erfaringer er en styrke mange har, men samtidig en akilleshæl for å kunne tenke nytt. Det handler om å åpne opp og se nye muligheter i ofte kjente situasjoner. Test deg selv med denne øvelsen: Tegn et bilde av armbåndsuret du har på armen uten å se på det. Hvor mange ganger har du sett på denne klokka? Tusenvis av ganger? Og er du i stand til å gjengi den? Sannsynligvis ikke. Mange vil tegne tall og elementer som ikke engang finnes. Dette er et godt eksempel på hvordan vi selekterer detaljer (tiden klokka viser) og unnlater å fokusere på andre (klokkens utsende). Fokuserer du på helheten eller alle detaljene i en problemstilling? Ser du det store bildet eller drukner du i detaljenes hav?
Bevisstgjøringen
på å unngå
vanetenkning
er noe du kan
arbeide med på
egen hånd.
Dette kan du
gjøre ved å
hele tiden
utfordre deg
selv på
hvorvidt du
«går på
allerede
kjente stier»,
og hvorvidt du
til enhver tid
utfordrer din
egen
erfaringsbakgrunn.
I et
gruppearbeid
kan du som
prosessleder
starte med å
utfordre
gruppen til å
unngå
vanetenkning
og tenke «ut
av boksen» i
starten av
samlingen,
eller som
deltaker kan
du utfordre
gruppen når du
opplever at
vanetenkning
blokkerer for
kreativ
tenkning i
løpet av selve
prosessen.
4.
Forsøk å se
ting i et nytt
perspektiv
For
å komme opp
med noe nytt,
må vi se ting
på en ny måte.
Eksempelvis
kan dette være
ting vi
tidligere har
oversett ved
et problem
eller en
løsning, eller
ved at vi
kombinerer
ting som vi
tidligere ikke
har sett i
sammenheng.
Ordtaket at
«det er intet
nytt under
solen» er
gjeldende her.
Det er uhyre
sjelden en
kreativ ide
ikke bygger på
tidligere
hendelser
eller
kunnskap. La
oss ta to
eksempler: De
fleste kjenner
til historien
om Archimedes
som hoppet ut
av badekaret
og sprang
naken rundt i
gatene mens
han ropte
«Eureka,
eureka!».
Bakgrunnen for
denne sære
oppførselen
var at han ved
sitt siste bad
hadde oppdaget
at
(kropps)masse
erstattet en
lik mengde
vann, og denne
innsikten
gjorde at han
kunne se ting
i et nytt
perspektiv og
benytte denne
kunnskapen til
å avgjøre om
en gjenstand
var av rent
gull eller kun
var
gullbelagt.
(Og dermed
kunne beregne
volumet av en
gjenstand og
sammenligne
dette med den
kjente
egenvekten av
gull).
Archimedes
hadde utallige
ganger tatt et
bad, men
inntil da
hadde han
oversett
erkjennelsen
av hva som
skjedde når
han senket seg
ned i
badekaret og
hvordan denne
innsikten
kunne
overføres til
hans løsning
av problemet
med å
klassifisere
gull.
En
lignende
historie fra
nyere tid er
3M-ingeniøren
Art Fry som
fant opp
Post-it-lappene.
Som kormedlem
i den lokale
kirken trengte
han en liten
papirbit for å
markere de
ulike
notepartiturene,
og da han ved
en feiltakelse
kom til å ta
litt mislykket
lim som hans
kollega
Spencer Silver
hadde lagt på
en av disse
papirbitene,
var en
nåtidens mest
praktiske
nyvinninger en
realitet. I
dette
tilfellet ble
en forkastet
limsubstans
som kom i
berøring med
papir en
fantastisk
kombinasjon
som ledet frem
til en
ufattelig
salgssuksess
for 3M.
Det
er stor
forskjell på
hvor lett
mennesker
klarer å se
kreative
koblinger som
bidrar til ny
innsikt. Ofte
havner vi så
langt nede i
detaljene at
vi «ikke
klarer å se
skogen for
bare trær». Å
dukke ned i
detaljene gir
oss ofte en
bedre
forståelse av
problemet, og
problemer må
forstås for å
kunne løses.
Men for mye
dybdeforståelse
kan også
medføre at vi
mister det
overordnede
bildet, og
ikke ser
helheten i
problemstillingen.
Så oppsummert:
For mange
detaljer gjør
ofte at man
mister
oversikten
over det store
helhetsbildet.
Løsningen
ligger i å se
tingene i et
nytt
perspektiv. Og
som en eminent
hjelp til
dette har du i
denne boken
mange øvelser
som kan hjelpe
deg under
kapitlene
grunn-leggende
idegenerering,
bruk av ulike
stimuli,
kombinasjonsøvelser
og kreative
gruppeprosesser.
5. Minimer
negativ
tenkning
Det
ligger i
menneskets
natur å ha en
kritisk
innstilling og
evaluere ting.
Faktisk kunne
dette for våre
forfedre være
en livsviktig
egenskap for
overlevelse.
Allerede når
vi er barn
starter
innlæringen
med å
analysere ting
samtidig som
vi lærer oss å
ta kritiske
standpunkt og
ha egne
meninger. Vi
blir etter
hvert ganske
så gode på
dette området.
Alt for gode i
enkelte
situasjoner.
Hva er normalt
din første
reaksjon når
noen kommer
med en ny ide?
Utbryter du
umiddelbart
«for en god
ide!», eller
blir du
sittende
stille og
automatisk
analysere
forslaget for
å finne svake
sider og
argumenter for
at dette ikke
vil fungere?
Mest
sannsynlig det
siste. De
fleste
mennesker er
forhåndsprogrammert
med en «nei,
dette går ikke
funksjon». Vi
blir lært opp
til først å
analysere,
argumentere og
kritisere, og
dernest tenke
på hvorvidt
det vi nettopp
gjorde
egentlig var
så smart.
La oss
eksemplifisere
dette med en
liten
gruppeøvelse i
negativ
tenkning:
Start med å
finne frem en
litt
utradisjonell
løsning på et
problem og
presenter det
for gruppen.
Be dem bruke 5
minutter å
skrive ned hva
som gjør at
denne
løsningen ikke
vil fungere
(negativ
tenkning).
Deretter viser
du frem listen
under (en
generell liste
over
«ide-drepere»),
og ser om det
finnes ting på
deltakernes
liste som ikke
er dekket av
denne listen.
I de aller
fleste
tilfeller vil
det komme frem
at
argumentasjonen
for hvorfor
ideen/forslaget
ikke vil
fungere er
temmelig
generell og
standardisert,
men unntak av
sak-spesifikke
forhold. Her
er
«ide-dreper»-listen
i all sin
negative
sjarm:
-
Problemet vårt
er annerledes
- Dette har vi
forsøkt før
- Vi har ikke
nok tid
- Vi har ikke
nok ressurser
- Bedriften/
enheten vår er
for liten for
dette
- Vi har
alltid gjort
det på den
gamle måten,
og dette
fungerer bra.
Hvorfor endre?
- Dette er en
upraktisk måte
å gjøre ting
på
- Løsningen er
forut for sin
tid/ vi er
ikke klare for
dette enda
- Løsningen er
gammeldags
- Vi kan ikke
«lære gamle
sirkushester å
trave»
- Forslaget
vil kreve alt
for store
investeringer/
det blir for
dyrt
- Det vil
aldri gi en
positiv
gevinst/ bli
lønnsomt
- Ideen er for
radikal - den
er ikke
gjennomførbar
- Dette er
nesten det
samme som vi
gjør i dag
- Det ser bra
ut på papiret,
men det vil
ikke fungere i
praksis
- Forslaget
vil ødelegge
våre
profesjonelle
standarder
- Styret vil
ikke gå god
for/ godkjenne
dette
- Dette er
utenfor vårt/
mitt
ansvarsområde
- Dette er i
konflikt med
vår strategi/
policy
Deretter snur du på flisa og ber deltakerne lage en liste med positive ting omkring ideen. Mest sannsynlig vil du se at dette er langt vanskeligere, og at det vil komme opp langt færre punkter. Dette er en god øvelse som viser at det er langt enklere å komme opp med negative forhold rundt en ide fremfor positive.
Hvordan kan vi så komme oss ut av sporet hvor negativ tenkning dreper gode kreative forslag? Dette er ikke enkelt så enkelt, men her er tre forslag som kan være til hjelp:
Se på nye kreative ideer som uferdige: Kreative ideer er sjelden godt gjennomtenkte forslag. Se derfor på dem som råmateriale som via videre verdiøkning og bearbeiding kan bli til noe bra. Ettersom de er uferdige er de lette å skyte ned på grunn av sin skjøre relasjon mot virkelighetens praktiske verden. Så vær generøs og gi dem en sjanse! La dem få muligheten til å leve i en liten inkubator-prosess, der ideene kan testes ut mot praktisk realisme, videreutvikles og forbedres. Kort sagt: Gi ideen en sjanse til å gro og vise hva den er god for. Se på den som en prototype som skal utvikles til å bli noe stort!
Tren
deg selv i å
tenke - «hva
kan være bra
her?» -
når du blir
presentert for
en ny ide: Du
bør utfordre
deg selv til å
komme opp med
minst en
positiv ting
omkring den
nye ideen,
selv om du
ikke liker den
i
utgangspunktet.
Tren deg selv
til alltid å
gå en ekstra
runde for å se
etter positive
sider ved en
ide før du
starter å se
etter
negative.
Disse er som
nevnt ovenfor
langt enklere
å finne.
Bruk en
balansert
tilbakemelding
når du gir
feedback på en
ny ide:
Start alltid
med en positiv
tilbakemelding
om hva du
liker med
ideen, hvordan
du tror den
kan være til
nytte, eller
hvordan den
eventuelt kan
videreutvikles
til å bidra
til å løse
problemet dere
står overfor.
Når du har
gitt positiv
feedback kan
du ta for deg
de negative
sidene. Hvilke
svakheter du
ser med ideen,
hva du ikke
liker, og hva
du tror du
utfordringene
vil være for
at den skal
fungere. En
slik balansert
tilbakemelding
dreper ikke
klimaet for å
komme med gode
ideer,
samtidig som
den gir andre
deltakere
muligheten til
å se saken fra
både en
positiv og
negativ side.
6. Vis
risikovilje og
aksepter at
det er lov å
gjøre feil
Det
skulle være
unødvendig å
si at kreativ
tenkning
innebærer en
viss grad av
risiko. Å
gjøre ting på
nye og uprøvde
måter
innebærer en
kalkulert
risiko for å
mislykkes. Men
det er også
slik at i en
utviklingsprosess
for å gjøre
ting smartere,
ligger det et
element i at
man må godta
at det gjøres
feil. Og det
er greit å
gjøre feil så
lenge man
lærer av det.
Nettopp denne
ideologien har
vært
grunnfjellet
til de fleste
store
fremskritt vi
har vært vitne
til i
menneskets
evolusjon.
Henry Ford sa
det på en god
måte: «En feil
er en mulighet
til å starte
på nytt, bare
med et litt
mer
intelligent
utgangspunkt».
Tenk hvor
mange
mislykkede
forsøk Thomas
Edison hadde
før han
endelig fikk
glødelampen
til å fungere.
Eller antall
forsøk
Alexander
Graham Bell
måtte gjøre
før han hadde
en prototyp av
en telefon.
Poenget ved
kreativ
tenkning er å
ta en
kalkulert og
forsvarlig
risiko, der
man vet at det
er en mulighet
for at man
ikke lykkes
eller at det
blir feil, men
at mulighetene
for utvikling
og forbedring
oppleves som
større i
helhetsbildet.
Dette handler
mye om å skape
en
bedriftskultur
og et
arbeidsmiljø
som fremmer
kreativ
tenkning og
oppfordrer
medarbeiderne
til hele tiden
å tenke nytt
og se etter
smartere måter
å jobbe på.
Mye starter
med
toppledelsen
og deres
holdning til
det lekne og
det kreative.
Alt fra det
fysiske
arbeidsmiljøet,
måten møter
holdes på,
synliggjøringen
av utvikling
og nyskaping,
samt penger
som brukes på
å bli et
kreativt og
skapende
selskap er
elementer i en
slik kreativ
kultur. Ut av
dette springer
også
holdningen om
risikovilje,
og holdningen
til at man må
nødvendigvis
feile for å
komme videre.
Utfordringen
vil ofte være
at kreativ
tenkning og
utvikling har
et langsiktig
perspektiv som
ofte settes
opp mot et
kortsiktig
driftsperspektiv.
Det er en
vanvittig stor
forskjell på
bedrifter som
arrangerer et
2-dagers
innovasjonsseminar
og de som har
en velutviklet
kultur for
kreativ
tenkning. For
svært mange
bedrifter vil
det
kortsiktige
driftsperspektivet
alltid vinne,
ettersom det
er her pengene
og
lønnsomheten
ligger.
Bedrifter som
derimot lykkes
med å skape en
kreativ
bedriftskultur
evner å
balansere det
langsiktige og
kortsiktige,
og aksepterer
at ikke alt
man gjør blir
en
suksesshistorie.
Derimot kan
man se
læringen av å
mislykkes som
like viktig
for fremtidig
suksess.