Innholdsfortegnelse "Kunsten å være kreativ".

Navn: Kunsten å være kreativ
Format:
A4-format i sort/ hvitt trykk
Innbinding:
Spiralrygg
Sider:
135
Antall øvelser:
76

1 Innledning omkring kreativitet

2 Hjernen og hjernebølger

3. Avslapningsteknikker

4. Seks nøkkelprinsipper for kvalitet

5. Fem myter knyttet til kreativitet

6. Lateral tenkning

7. Den kreative interaktive arena

8. Det kreative rom

    Inndeling av verktøykassen i grupper

     10. Starters

     11. Idegenerering/ brainstorming

     12. Bruk av stimuli

     13. Kombinasjonsøvelser

     14. Kreativ bruk av 3M-lapper i gruppeprosesser

     15. Kreative verktøy for problemløsning

     16. Kreative gruppeprosesser

     17. Individuelle kreativitetsoppgaver

     18. Hjernenøtter

Appendix 1: Kreativ gruppeinndeling

Appendix 2: Kreativ evaluering

Appendix 3: Fyrstikknøtter

Appendix 4: Kreativ sitatsamling

Appendix 5: Handouts

 

 

Verktøykassen med øvelser er inndelt på følgende måte:

Starters:

Visual illusions

Hvor mange klosser?

Skjult budskap

The cat

Romertall

Adderingen som ikke går opp

Den glemsomme historieforteller

En historie blir til

Nye merkevarenavn

Tilfeldig ordvalg

Garantert mislykket

Elendige produktnavn

Dyriske penger

Idegenerering/ brainstorming:

Åpne kreative spørsmål

Phoenix-sjekklisten

Alternative bruksområder

Brainstorming-stafett

Copy Cat

De virtuelle rådgiverne

Flasketuten peker på

Fri assosiasjon

Ide-avlevering

Kjønnskampen

Konvoluttering

Kreativ tegning

Kunsten å overdrive

Multipliserende læring

Nummer 1

Orakelveiledning

Poker

Snu problemstillingen!

Splitt og del

Tulling-prisen

Vill, villere, villest…

Vrimle-metoden

Bruk av stimuli:

Syngende merkevarer

Sansebasert utstilling

Flersanselig kreativitetstur

Kjente ordtak

KORT og godt

Kreativ ordlek

Musikalsk stimuli

Ting og tang

Trigger-ord

Visuelle inntrykk

www response

Kombinasjonsøvelser:

Kreative forretningsideer

Matrise-analyse

Mulighetssirkelen

Ordkombinasjoner

Semantisk analyse

3M-gruppeprosesser:

Bottom-up analyse

Idegenerering

Prioritering

Relasjonsmatrise

Sortering

Top-down analyse

Verdikjedeanalyse

Verktøy for problemløsning:

BCG-analyse

Fiskebensdiagram

Fremtids-scenarier

GE/ McKinsey-analyse

Ide-matrise

Lotusblomst

SWOT-analyse

Gruppeprosesser:

Cafe anarki

Cafe Dialog

Cafe Multiply

Café Trigger

Stor mind-map

Tidslinje

Walt Disneys 3 rom

Individuelle kreativitetsoppgaver:

En ABC i kreativitet

Ballongene og avisen

Den ultimate utfordring

Hvordan selge en slumper?