De
virituelle rådgiverne
Formålet
med denne øvelsen er å samle ideer og innspill gjennom en
morsom brainstormingsprosess. Den er bygd slik at man
utfordres til en ”utenfra-og-inn”-tankegang, ved at fiktive
personer som står utenfor prosessen gir sine innspill.
(Øvelsen kan også benyttes som en oppstartsøvelse).
1. Øvelsen starter med å finne en tydelig og konkret
problemstillling – virkelig eller fiktiv – som gruppen skal
komme opp med gode løsninger på. Vær oppmerksom på
viktigheten av at problemstillingen er tydelig og at alle
har forstått oppgaven. Del deretter deltakerne inn i grupper
på mellom 4 til 7 i hver gruppe.
2. Gruppene skal nå tenke på hvilke personer de ville brukt
som rådgivere til å løse en slik oppgave. Og her står de
fullstendig fritt: Nålevende, døde, tegneserie- og
filmhelter, gamle, unge, ulike nasjonaliteter og yrker,
kjente og ukjente. Fellesnevneren må imdlertid være at disse
personene har ulik erfaring og en bakgrunn som skiller seg
fra gruppens medlemmer. Velg 3-5 personer til gruppens
”virituelle råd”.
3. Gruppen skal deretter ta utgangspunkt i hver enkelt av
personene de har valgt ut og skrive ned:
- Navn på virituell rådgiver
- Hva kjennetegner vedkommende? (Hvorfor ble
vedkommende valgt).
- Hva ville vedkommende ha fokusert på i
oppgaveløsningen? (Tilnærming).
- Hvilke råd og kreative ideer ville
vedkommende ha kommet med?
4. Gruppene skriver fortløpende ned sine svar på de
foregående spørsmålene. Når du ser gruppene begynner å nærme
seg slutten bryter du av og ber hver av gruppene gjøre en
presentasjon. Når gruppen kommer til kolonnen ideer
overføres denne til en flipover eller PC hvor du samler alle
ideene etter hvert som de presenteres. Dette kan danne
grunnlaget for en idebank, eller gruppen kan prioritere
ideene ved å stemme over dem. (Eksempelvis ved at hver
deltaker får tre stemmer som vedkommende plasserer ved den
ideen han eller hun liker best. De ideene som får flest
kryss jobber man videre med).
Alternativ gjennomføring:
I stedet for å arbeide med fiktive personer kan denne
øvelsen gjennomføres i to omganger, hvor man i den første
omgang kommer frem til reelle personer og kilder som man
ønsker å oppsøke, og hvor man i den andre delen presenterer
resultatene. Ressurspersoner/ -steder kan eksempelvis være
eksperter, universitetsmiljøer, internett, bøker, rapporter
med mer.
|
|
|