Hvordan
bygge en håndlaget gitar #2? Jeg var så fornøyd med min første gitar som ble laget hos Joshino at jeg ønsket å få laget en gitar nummer to. Jeg har alltid vært fasinert av det estetiske og utseendemessige på gitarer, spesielt "flame-top" gitarer, dvs. gitarer som er laget av fortrinnsvis flammelønn, dvs. lønn med tydelige årringer som gir gitarkroppen et utpreget "flamme- mønster". |
|
Også
denne gangen tok vi utgangspunkt i en PRS-gitar, men denne
gangen en "solid-body", dvs. en gitar der kroppen er laget
av et helt stykke tre. Disse trestykkene med markante
sjatteringer i trestrukturen er ikke enkelt å finne, og de
koster vesentlig mer enn et stykke vanlig tre med en hel
ren overflate. Etter litt leting fant Josinho et trestykke
som han mente ville fungere for en flame-top. |
|
Her
er crewet i gang med å dele trestykket. Allerede har kan
man se sjatteringene/ stripene i tre-strukturen som gir et
flammefarget mønster. |
|
Slik
ser gitarkroppen ut etter at den har blitt kuttet, satt
sammen og pusset. Her ser man ganske godt at gitaren er
satt sammen på midten av to separate trestykker.
Midtlinjen viser hvor den er sammenføyd. Når de to delene settes sammen er det veldig viktig at mønsteret blir riktig, dvs at sjatteringene stemmer overens fra det originale trestykket. |
|
Her
er trestrukturen litt mer synlig. Merk "juletreet" som
kommer frem, men som blir lite synlig når mekanikken
monteres senere. Via en spesiell staining-prosess får man frem mønsteret i treet. Josinho & Co hadde aldri forsøkt seg på en slik staining-prosess før, så jeg fant en del beskrivelser på nettet om hvordan man arbeidet med trestrukturen slik at mønsteret i treet blir mer tydelig. |
|
Her er man i gang med staining- prosessen. Man benytter en spesiell blanding av olje og farge og "masserer" dette inn i treverket. På grunn av at årringene har ulik hardhetsgrad vil mønsteret bli mer tydelig ettersom fargen trekker inn ulik i treet på grunn av trestrukturens mye og harde felter. | |
Her
bearbeides gitarkroppen og flamme-mønsteret starer å komme
frem. Man benytter grunnfargen som gitaren skal ende opp med. Man smører gitaren med olje/ farge-blandingen, lar det tørke og pusser ned med fint sandpapir. Denne prosessen gjentas 3-5 ganger. Det er viktig at ikke noe støv blir igjen etter hver omgang ettersom dette vil gi små merker (prikker) i den endelige lakken. Dette er en omstendelig prosess. |
|
Klar
til lakkering... Og flamme-mønsteret har blitt betydelig
mer markant sammenlignet med når gitaren var trehvit på
bildene over. |
|
Lakk
er kommet på, halsen er monstert og det er freset ut
forsenkninger for nedfelte toneknapper. |
|
Hodet
ferdig lakkert. |
|
Kroppen
tørkes. Her ser man godt gitarens buede profiloverflate og
nedfellingen av toneknappene. |
|
Klar
for montering av mekanikk. Som man ser av bildet under
blir den mest markante trestrukturen skjult av gitarens
bro og sadel. Dermed står man igjen med det tynne
flammefargede mønsteret spredt utover gitarens
kropp. |
|
Og
ferdig gitar! |